Josip Movčan, utemeljitelj aktivne i kreativne zaštite koja služi dobrobiti zaštićenog prostora, ali i čovjeka, vezanog za život sa tim prostorom
Josip Movčan rođen je u Čakovcu 09.02.1925. godine. Gimnaziju je završio u Zagrebu, a Šumarski fakultet zbog rata i neimaštine završava 1955. godine. Zapošljava se prvo u šumariji Fužine, potom u šumariji Mrkopalj te krajem iste godine odlazi raditi na Plitvička jezera na poziv ministra šumarstva. Cijeli svoj stručni rad u NP Plitvička jezera posvetio je zaštiti prirode i kreiranju posjetiteljskog sustava u kojem svaki posjetitelj ima pravo vidjeti i doživjeti sve ljepote prirode, ali je svojim posjećivanjem ne smije ugrožavati.
Inženjer Josip Movčan koji je u Nacionalnom parku Plitvička jezera radio od 1958. do 1991. godine, najzaslužniji je za uspostavu današnjeg koncepta posjetiteljskog sustava nacionalnog parka. Posjetiteljski sustav nacionalnog parka sastoji se od ulaznih recepcija, staza, mostića te prijevoza vlakovima i brodovima. Najpoznatiji dijelovi posjetiteljskog sustava svakako su drveni mostići iznad vode uzduž cijelih jezera koje je Movčan osobno dizajnirao. Jedan od njegovih najboljih radova je drveni mostić na Velikim kaskadama čijom izgradnjom je stazu s vrha kaskada premjestio u podnožje tako da posjetitelji mogu u neposrednoj blizini uživati u žuboru stotina malih slapića preko sedrenih barijera.
Valja izdvojiti i kružnu stazu u kanjonu Korane koja je napravljena po njegovoj ideji i izgrađena 1979. godine. Staza je vodila od ulazne recepcije 1 vrhom kanjona Korane do spilje Golubnjače pa se potom serpentinama spušta u korito rijeke Korane gdje se drvenim mostićima uz rijeku i preko Prvog koranskog slapa i Sastavaka vraća na Donja jezera.
Movčan je bio vrlo angažiran u prostornom planiranju pri izradi prostornih planova nacionalnog parka. Jedna od njegovih osnovnih ideja je bila da se promet i glavne ceste moraju izmjestiti izvan parka što mu je većim dijelom uspjelo jer je izgrađena cesta Gornji Babin Potok – Korenica čime je ukinut promet starom cestom uz jezera preko Labudovca. Isto tako izgrađena je obilaznica Plitvičkih jezera na dionici Ličko Petrovo – Prijeboj i kamionski promet je u novije vrijeme izmješten sa dionice D1 koja je vodila uz sama jezera. Zalaže se također za smanjenje stambene i turističke izgradnje u prostoru koju je namijenjen slobodnom razvoju, a kao rezultat toga je izmještene autokampova iz Kozjačke drage i Medveđaka na nove lokacije van parka.
Na svim europskim i svjetskim susretima zalaže se za “prirodi bliski turizam” u obliku organiziranog sustava posjećivanja. Za svoj stručni rad bio je prepoznat u cijelom svijetu te je za svoj radi dobio nekoliko međunarodnih nagrada: Van – Tienhovenovu europsku nagradu (Bonn, 1983. ); Fred M. Packard International Parks Merit Award, od Međunarodne unije za zaštitu prirode IUCN (Morges, Švicarska, 1987. ); Global 500 (Rio de Janeiro, 1992. ); Primula d´oro (Uo-mo & Natura Napoli, Italia 1995.).
Isto tako intenzivno sudjeluje u međunarodnim zbivanjima: dva puta je organizator Europske konferencije nacionalnih parkova na Plitvičkim jezerima; u tri mandata član je predsjedništva Europske federacije nacionalnih parkova, jednom i potpredsjednik; u dva mandata je član Svjetske komisije za nacionalne parkove (CNPPA-IUCN).
Odlaskom u mirovinu dipl. ing. Josip Movčan nije prestao biti aktivan. Svoju životnu temu: “Organizirani sustav posjećivanja prirodne i kulturne baštine”, kao kompleks uzajamno povezane zaštite, istraživanja i uređenja prostora sa mogućom turističkom valorizacijom nastavlja i dalje od 1992. do 1994. u Nacionalnom parku Hohe Tauern u Austriji te se nakon toga vraća u Hrvatsku.
Preminuo je u Zagrebu 30.06.2016. godine.