Na sam Dan planeta Zemlje družili smo se s učenicima V., VI. i VII. razreda Osnovne škole Eugen Kvaternik iz Rakovice koji su nam uljepšali i razvedrili dan!
Učenike s njihove tri nastavnice dočekali smo u našem Znanstveno-stručnom centru dr. Ivo Pevalek, gdje su djelatnici Službe zaštite, održavanja, očuvanja, promicanja i korištenja Nacionalnog parka održali dva edukativna programa: Voda života i Što se događa s klimom? Na početku smo istaknuli što se obilježava na današnji dan i koja je poruka ovogodišnjeg Dana planeta Zemlje (Planet protiv plastike).
Edukativni program Voda života učenicima V. razreda pružio je mogućnost proširenja njihovih znanja o važnosti vodenih ekosustava, njihovu očuvanju i razlozima ugroženosti. Na samom početku programa, podsjetili smo učenike na nepoželjne ili zabranjene aktivnosti u nacionalnom parku. Zatim su odigrali igru Pogodi tko sam? u kojoj su učenici trebali pogoditi razna zanimanja osoba koje rade u parku. Agregatna stanja vode u prirodi ponovili su i prikazali na shematskom prikazu ciklusa vode, a zatim je edukator istaknuo važnost i značaj sedre za naš nacionalni park i kroz jednu manju znanstvenu vježbu učenici su samostalno vagali komadiće stare sedre i mjerili volumen pomoću mjerne čaše. Za Plitvička jezera posebnu su važni i fizikalno-kemijski pokazatelji koje su učenici mjerili u posudama s vodom, a sve podatke upisali u tablice. Možemo samo reći da su se izvrsno snašli u ovoj znanstvenoj vježbi! Naravno, vode su dom mnogim biljnim i životinjskim organizmima, a prolaskom kroz one najznačajnije poput vretenaca, riba i rakova, obnovili su svoje znanje o prirodnom svijetu Plitvičkih jezera. Za kraj, rješavanje listića o općim vrijednostima nacionalnog parka bila je izvrsno nadopuna svega onoga što su učenici čuli na ovom edukativnom programu.
Edukativni program Što se događa s klimom? uveo je učenike VI. i VII. razreda u jednu drugačiju aktivnost gdje je naglasak bio na shvaćanju klimatskih promjena i razlozima nastanka ovih promjena. Učenici su iznenadili svojim znanjem o stakleničkim plinovima, fosilnim gorivima i obnovljivim izvorima energije. Praćenje meteoroloških podataka kroz dugi niz godina (više od 30) omogućuje shvaćanje kako se klima mijenja i da je uzrok tome ljudski utjecaj odnosno povećanje koncentracije stakleničkih plinova. Iznenadili su se kolika je razlika u koncentraciji ugljikovog dioksida od one godine kada su rođeni (2010.) do trenutnih zadnjih podataka iz 2023. godine. Učenici su potom postavili pokus otapanja leda u čašama i poveznicu s porastom razine mora (otapanje leda na polovima), a posebno im je bilo zanimljivo sastavljanje molekula stakleničkih plinova. Tu su se izvrsno snašli i na temelju prikaza molekula napravili su samo od štapića i plastelina razne stakleničke plinove! Nakon što smo prošli kroz moguće uzročnike klimatskih promjena kao što su korištenje fosilnih goriva u raznim oblicima, intenzivna poljoprivreda i promet, program smo završili s nekoliko poruka koje su nam učenici poručili za Dan planeta Zemlje.
Na završetku radnog dijela edukativnih programa bilo nam je posebno zadovoljstvo uručiti diplomu za sudjelovanje i obilježavanje ovog značajnog dana, a obzirom da u svojoj osnovnoj školi imaju i njeguju vrt i voćnjak, darovali smo im sadnicu mukinje (Sorbus aria) kako bi ju posadili oko škole. Nadamo se i da će ih ovo stablo podsjetiti na druženje u Nacionalnom parku Plitvička jezera, ali i dugo i sretno rasti i za druge generacije učenika koje dolaze.
Naše druženje s učenicima osnovnih škola nastavljamo i s lokalnom Osnovnom školom Plitvička Jezera čije ćemo učenike VI. razreda ugostiti 29. travnja na edukativnom programu Što se događa s klimom? Veselimo se ovom druženju!
Čuvajmo budućnost planeta Zemlje i za nove, mlade generacije!